Zoek
Sluit dit zoekvak.

Online tools die ik gebruik als (technisch) VA

WordPress met Bridge & Elementor

Mijn twee websites (check ook marijndriesen.nl) en deze website heb ik gemaakt met WordPress. Het thema dat ik gebruik is ‘Bridge’ van Themeforest i.c.m. Elementor (Pro). Ik heb destijds ook gekeken naar bijvoorbeeld Wix en Jimdo. Deze programma’s zijn wat makkelijker in gebruik, maar WordPress wordt veel meer gebruikt. Daarnaast word je, van wat ik er van weet, hoger in Google geranked wanneer jouw website met WordPress is gemaakt. Ondanks dat WordPress misschien niet het meest makkelijke programma is voor een beginner, vind ik het wel een fijn programma om mee te werken en biedt het veel mogelijkheden.

Hostingpartij voor je website

Mijn hosting en domeinnaam heb ik 3 jaar gehad bij SiteGround. SiteGround is een goede hosting partij en helpt je snel. Toch ben ik een paar jaar geleden voor mijn andere website overgestapt naar Hoasted, op advies van een bevriende ondernemer. In eerste instantie wilde ik overstappen omdat SiteGround best prijzig is, maar Hoasted zit op hetzelfde prijsniveau. Het verhuizen van de website en mijn nieuwe domeinnaam, het redirecten van al mijn website links en het overzetten van mijn e-mail heeft Hoasted heel snel en goed geregeld. Deze VA-website host ik bij Vimexx omdat ik daar een paar jaar geleden al mijn domeinnaam vastgelegd had.

Canva voor al je designs

Ee ideale tool om leuke quotes mee te maken voor social media, flyers mee te maken, een e-boek etc. is Canva. De eerste zes maanden gebruikte ik de gratis versie van Canva, maar al snel stapte ik over op Canva Pro. Voor deze dienst betaal ik $12,95 per maand. Met Canva Por kan je net wat meer dan met de gratis versie. Andere programma’s die je kunt gebruiken zijn PicMoneky en het bekende Photoshop natuurlijk. Wil je meer werken met flyers, brochures en e-boeken, dan is InDesign een goede optie, maar dat kan je tegenwoordig ook prima in Canva maken, dat is ook een stuk goedkoper.

Je urenregistratie

Mijn uren (voor klanttaken en voor mijzelf), hield ik bij met Toggl. Later stapte ik over naar TimeChimp omdat ik hier MoneyBird (mijn boekhoudsysteem) aan kon koppelen. Ideaal! Bij elke nieuwe opdracht of klant zet je opnieuw TimeChimp aan. Ik gebruikte de gratis versie van TimChimp en en daar kon ik prima mee uit de voeten. Je kunt per klant en per project een rapport uitdraaien om te zien hoeveel uur je ergens aan hebt gewerkt. Weer later stapte ik over op de urenregistratie binnenin Moneybird en dat is helemaal ideaal. Zo heb ik mijn boekhouding en urenregistratie in één tool.

Moneybird

Op zoek naar een makkelijk en overzichtelijk boekhoudsysteem? Moneybird it is! Met Moneybird houd ik mijn hele boekhouding bij (met behulp van een boekhouder), maak en verstuur ik offertes en facturen en bewaar ik al mijn inkoopfacturen en bonnetjes hier. Ook heb je en duidelijk overzicht van je resultatenbalans, btw-aangifte en kan je per maand, jaar of kwartaal bekijken hoe je er voor staat.

E-mailmarketing

Toen ik net startte met mijn bedrijf in 2017, gebruikte ik MailChimp voor mijn nieuwsbrieven. Vooral omdat ik veel mensen hierover hoorde. Ook is het een gratis tool voor wanneer je nog niet zoveel mensen op je mailinglijst hebt staan (tot 2000 abonnees). Vervolgens stapte ik over naar MailerLite. Ik was op zoek naar een ander programma, wat gebruikersvriendelijker dan MailChimp en dat voldeed aan de AVG. Na wat onderzoek op Google kwam ik terecht bij MailerLite. MailerLite werkt prettiger dan MailChimp vind ik. Toch ben ik zomer 2019 overgestapt naar Active Campaign (MailBlue is de Nederlandse partner). AC/MB is ideaal voor automations en sales funnels. Stuur je alleen nieuwsbrieven? Kies dan voor MailChimp of MailerLite.

Socia media

Voor een van mijn klanten waar ik social media nog voor oppak, gebruik ik SmarterQueue om social media posts mee in te plannen. Het is heel makkelijk in gebruik en werkt voor Facebook, Instagram, Pinterest en LinkedIn. Voor Facebook raad ik aan om Meta Business Suite van Facebook zelf te gebruiken. Andere social media planners zijn BufferHootsuite en Later en Preppr voor Instagram.

Start.me

Met start.me maak je een eigen startpagina aan. Zo heb ik per klant een blok met al hun belangrijkste websites zodat ik niet hoef te zoeken. Hetzelfde geldt voor websites die ik gebruik voor mijzelf, denk dan aan alles wat met ActiveCampaign te maken heeft, met Instagram en met social media in het algemeen. Zo zet ik artikelen die ik vaker wil lezen hier in zodat ik ze altijd bij de hand heb en nooit meer hoef te zoeken naar iets. Handig! Ik gebruik het wel minder vaak nu, maar handige websites die ik af en toe nodig heb, zet ik hier in zodat ik de link niet vergeet.

Videobellen

Voor videobellen gebruik ik Zoom of Whereby. Al mijn gesprekken met (potentiële) klanten voer ik op dit moment via 1 van deze tools. Hier startte ik mee toen ik nog veel in het buitenland zet, maar ook nu zet ik videobellen in om met leads en klanten te bellen omdat ik het prettig vind een gezicht bij iemand te hebben.

BitDefender VPN

Omdat ik veel op reis was/ben en ik graag zowel mijn eigen gegevens als die van mijn klanten bescherm, gebruik ik BitDefender VPN. Hiermee heb ik mijn eigen beveiligde internetverbinding. Met een VPN-verbinding is je IP-adres niet zichtbaar voor anderen, dat vind ik wel zo fijn!

Dropbox, Trello en Google Drive

Dropbox is ideaal voor het bewaren van je eigen documenten, maar ook om documenten met elkaar te delen. Zo werk ik met mijn klant samen in Dropbox. Hierin zetten we dan allerlei documenten voor elkaar klaar in plaats van deze naar elkaar te e-mailen. Naast Dropbox gebruik ik ook Google Drive Trello voor projecten en input van klanten.

Microsoft Office

Ondanks dat ik een MacBook heb, werk ik vooral met Word en Excel omdat dit toch de meest gangbare systemen zijn om mee te werken met klanten. Je kunt wel heel makkelijk een Pages document exporteren naar Word, maar andersom is al wat ingewikkelder. Al kan het wel met allerlei tools om het te converteren, mocht je geen Microsoft Office willen aanschaffen.

BitDefender for Mac

Last but not least, het antivirus die ik gebruik. Men zegt altijd dat een Apple computer/laptop bijna nooit door een virus wordt geïnfecteerd, maar ik neem liever geen risico. BitDefender gebruik ik al jaren, ook toen ik nog een Windows laptop had. Ze zijn niet duur en bieden een goede service.

E-book: slimme online tools voor (startende) VA’s

Wil je per tool nog meer informatie en mijn ervaring per tool weten? Zodat je daarna voor jezelf nog beter kunt beslissen of het wat voor je is? Schaf dan voor slechts 5,99 euro exlc. btw mijn e-boek aan. Dit e-boek telt 26 pagina’s met uitgebreide uitleg per tool, de prijzen, linkjes en meer. Echt een must-have wanneer je wilt starten als VA. Is het niet voor jezelf, dan is het wel omdat deze tools ook superhandig zijn voor je klanten. Grote kans dat zij hier namelijk mee werken.

Geen reactie's

Geef een reactie